Real Endurance Fuel, Not Sugar!

 Guaranteed Since 1987

garancia-pecset

Ikonok egyben

Mi is az elektrolit és miért van rá szükségünk

Written by Sáfián Viktória
Rate this item
(0 votes)

Az elektrolitok olyan ásványianyagok, amelyek töltést adnak szervezetünknek. A pozitív, vagy negatív töltésüknek köszönhetően szabályozzák a víz ki-be áramlását a sejtekbe, valamint nélkülözhetetlen szerepük van az idegi működésben is. Szerepük van az izomműködésben, a normális vérnyomás és szívritmus kialakításában, valamint rengeteg kémiai folyamat biokatalizátoraként vannak jelen.

 

Szervezetünk állandó egyensúlyra, vagyis homeosztázisra törekszik. Sportolás alatt azonban felborul az egyensúly, hiszen az elektrolitok a verejtékmirigyekbe kerülnek, és bőrön át távoznak szervezetünkből.

Amennyiben 90 percnél tovább tart a terhelés, nem elegendő az ivóvíz fogyasztása. Ha nem pótoljuk időben az elvesztett elektrolitokat, és nem tartjuk az egyensúlyt, akkor problémák merülhetnek fel a szívverésben, a légzésben, a vérnyomásban, valamint az izomműkösésben. Legrosszabb esetben kóma, és halál is bekövetkezhet.

Mit is veszítünk a verejtéken keresztül?

az emberi veríték ionkoncentrációja (mg/l)

Elektrolit / Koncentráció mg/l
Nátrium / 1200
Klór / 1000
Kálium / 300
Kalcium / 160
Megnézium / 36
Foszfát / 15
Cink / 1,2
Vas / 1,2
Mangán / 0,06
Réz / 0,06
víz / kb 85%

Mire figyeljünk elektrolit vásárlás közben!?

1) Milyen elektrolitokat tartalmaz a kapszula/ sportital stb.

Több sportoló abba a hibába esik, hogy szimpla sótablettát, vagyis Nátrium-kloridot fogyaszt annak érdekében, hogy pótolja az elvesztett ásványianyagokat. Bár legnagyobb mennyiségben sót veszítünk, a fenti táblázatban látható, hogy a NaCl-n kívül még van néhány elektrolit amely a homeosztázis fenntartásához szükséges.

Próbálj olyan terméket választani, amelyben az 5 fő elektrolit jelen van:

  • Nátrium: Lényeges szerepet tölt be a az ideg- és izomműködésben, valamint a folyadékháztartásban
  • Klór: A nátriumhoz hasonlóan, egyik legfontosabb szerepe a vízháztartás szabályozása
  • Kálium: Fontos szerepe van az ideg-és izomműködésben, különösen a szívizom munkájában. Hiánya nagymértékű vérnyomáscsökkentést, izomgörcsöt, és súlyos szívritmuszavart okozhat
  • Kalcium: Az izmok összehúzódásában nélkülözhetetlen. Hiányát izomgörcsök, és izomrángások jelezhetik.
  • Magnézium: Az ideg- és izomműködésben tölt be fontos szerepet. Hiánya esetén izomgörcs, fejfájás, szédülés, és koncentrácóvesztés léphet fel.

2) A kötés típusa

Az összetételen kívül, a minőségi követelményeknek is meg kellenne felelnie a kiválasztott termékenk.
Az korántsem elég, ha a táplálék-kiegészítőkbe ásványianyagokat kevernek.
A megfelelő felszívódás céljából ezeknek különleges kémiai formában kell jelen lenniük a készítményben. A szervezet ásványianyag-forgalmát elemző kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy erre a célra legalkalmasabbak a fémek szerves savakkal alkotott, úgynevezett kelát-komplexei.
Az ilyen kötésű komplex molekulák felszívódása a legjobb.
Vegyük példának a magnézium felszívódását. Több kutatás igazolja, hogy a magnézium- oxid - ami sok étrend-kiegészítő hatóanyaga - mindössze 4%-a szívódik fel a bélből.* Ezzel szemben a magnézium-kelát 87-90%-%-ban tud hasznosulni a bélből. Ezen felül, a kelát komplex a felszívódást gátló egyéb tápanyag-összetevők (például: fitinsav, oxálsav stb.) hatásait is megakadályozza.

3) Figyeljünk a mennyiségre és az arányokra

Annak ellenére, hogy az ásványianyagok hasznosulása viszonylag rossz, könnyen túladagolható pl. a magnézium- oxid. Számos olyan termék van, ahol a magnézium-oxid óriási mennyiségben van jelen, és problémát okoz a sportolóknak. A magnézium-oxidot ugyanis a székrekedéses tünetek enyhítésére is felírhatják az orvosok. A különböző magnéziumvegyületek bélmozgásra és a széklet állagára gyakorolt hatása függ az egyszerre beszedett adagtól.
Minél nagyobb az egyszerre bevett dózis, annál erősebb a hashajtó hatás, így megrövidül az anyag bélben töltött ideje is. A hashajtó hatása mellett tehát azt is elérheti, hogy a bevitt magnéziumot nem tudjuk hasznosítani, ezáltal görcsök is kialakulhatnak. A magnézium esetében oda kell figyelni az arányokra is. 2:1 kalcium-magnzéium arányra kell törekedni. Amikor a kalcium eléri az izmokat, az izom összehúzódik (és erőt tud kifejteni), majd a magnézium “felváltja” a kalciumot, és az izom elernyed.

Kérlek titeket, hogy mindig tanulmányozzázok át a kiválasztott termék pontos összetevőit. Ne tévesszenek meg titeket a “menő”, nagy cégek termékei. Sajnos a a termékek jó minősége általában nincs egyenes arányban a cég ismerttségével. Néhány cég úgy adja el termékét izotóniás italnak, vagy sportitalnak, hogy egyszerű cukrot, és csekély mennyiségű sót (NaCl) tartalmaz. A placebo hatásán kívül, nem fog Nektek sokat segíteni.

A fentiekből látszik tehát, hogy nem mindegy milyen összetevők vannak jelen, és azok milyen formában, mennyiségben, vagy aránybam találhatóak az adott készítményben.

Források:

*https://www.researchgate.net/profile/Mark_Graber/publication/11563416_Bioavallability_of_US_commercial_magnesium_preparations/links/54996da00cf22a8313961916.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8845293
Tihanyi András: Sporttápgspecifikus sporttáplálkozás
Pavlik Gábor: Élettan-Sportélettan
http://www.sportorvos.hu/sportorvos/20150215/magnezium_es_potlasa/

Read 1636 times