Powered by Smartsupp
Sari la conținut

+36 70 426 8841 | support@hammer-nutrition.hu

Hammer Blog

Kényelmes megoldás: Minden egyben!

Kényelmes megoldás: Minden egyben!

Írta: Brian Frank

 

Amikor arról kell dönteni, hogy mi a legjobb módja a folyadék-, kalória- és elektrolitfogyasztásnak hosszabb edzés (2+ óra) során, talán te is azon sportolók közé tartozol, akik azt gondolják: „Mindent akarok egy üvegben”, mert kényelmesnek hangzik és azt jelenti, hogy kerékpározás vagy futás közben nem kell az üzemanyag fogyasztásra gondolni. Nem meglepő, hogy ezt a látszólag logikus megközelítést erősen ösztönözték a „mindent az egyben” üzemanyag-termékeket értékesítő cégek. Folyamatosan hangoztatják a „minden-az-egyben” üzemanyagtermékük „kényelmét” – „csak idd meg ezt, és már készen is állsz” – mondják. Az én megközelítésem ezt a témát illetően 180 fokkal ellentétes. Én személy szerint úgy gondolom, hogy a leghatékonyabb üzemanyag-fogyasztás a folyadék (víz), a kalóriák és az elektrolitok külön, egymástól független bevitele.

 

Miután elolvastad az okfejtésemet, azt hiszem, egyetértesz azzal, hogy a három külön történő üzemanyag-ellátás, szemben azzal, hogy mindent egy „kulacsba dobunk”, valójában a leglogikusabb megközelítés, és garantálja a lehető legjobb eredményt a feltételek teljes spektrumában. Ezek olyan alkalmazások, amelyekkel 3, 6, 12 vagy több órás folyamatos edzés során találkozhatsz.

A probléma a folyadék, a kalóriák és az elektrolitok egy kulacsba való kombinálásával az, hogy csak nagyon szűk hőmérsékletű, időtartamú és intenzitású helyzetekben elégíti ki a szervezet szükségleteit.

Álláspontomat egy egysebességes kerékpár és egy 22 sebességes országúti kerékpár analógiájával illusztrálom. Az egysebességes kerékpár a minden az egyben üzemanyag-ellátást képviseli. Ez az analógia kizárja közületek azokat, akik egysebességes kerékpárokon közlekednek a további kihívás miatt – itt csak a hatékonyságról és a maximális sebességről/minimális időről beszélünk A pontból B pontba. Ez az egysebességes kerékpár viszonylag sík felületeken és 70 és 100 ford./perc közötti fordulatszámon kiválóan működik. De mi történik, ha meredek emelkedőkkel vagy hosszú ereszkedésekkel találkozol? Ez azt fogja eredményezni, hogy felfelé sétálsz a kerékpárral, és lefelé gurulsz az egyetlen fokozatnak köszönhetően.

 

Ugyanez a helyzet a minden az egyben üzemanyaggal. Az egysebességes kerékpárok menők, de a legtöbbünk számára meglehetősen korlátozott vonzerejük van, és biztosan nem a mi választásunk lenne, ha csak egy kerékpárra korlátozódnánk. Ugyanez vonatkozik a „minden az egyben” üzemanyagpalackra is – korlátozottan vonzó tényezővel rendelkezik, és semmiképpen sem szeretném azt, hogy az egész versenyem ezen múljon.

Tehát, hacsak nem mindig ugyanazon a hőmérsékleten és páratartalom mellett (plusz-mínusz öt fok és 5%) edzel az elejétől a végéig, legfeljebb 2-3 órán keresztül, a minden az egyben formula nem fog beválni. 

 

Most nézzük a 22 sebességes kerékpárt. Sebességváltást végezhetsz, hogy bármihez tudj alkalmazkodni – a rövid, meredek emelkedőktől a hosszú, csiszolós emelkedőkig vagy a hosszú fokozatos ereszkedésekig –, és továbbra is fenntartja a maximális hatékonyságot és tempót.

Így ugyanazokkal a képességekkel rendelkezhetsz, mint mikor egymástól függetlenül kezeled a folyadékot, a kalóriákat és az elektrolitokat, és képes vagy a körülmények változásával ezeket korrigálni.

Az üzemanyagok szétválasztása által nyújtott rugalmasság a hosszan tartó edzés során kulcsfontosságú, mivel a hőmérséklet, a páratartalom, a terep és a tempó kétségtelenül jelentősen változik a kezdés és a befejezés között.

 

Hogy a koncepciót megértsük, vegyünk egy tipikus triatlont, vagy egy hosszú terep versenyt vagy hasonlókat – vagy akár 6-24 óra folyamatos edzést. Ezek az események a kora reggeli órákban kezdődnek, amikor szép és hűvös van, és a nap legmelegebb részében folytatódnak, és néha visszamennek a hűvös hőmérsékletre. Ilyenkor 20-30 fokos eltérések lehetnek. Az első néhány órában, amikor még hűvös van, a kalóriabevitelnek az optimális szinten kell lennie (nálam ez 130-150 kalória óránként), miközben a folyadékbevitel jóval a maximum alatt lesz, és az elektrolitszükséglet minimális. Azonban, ahogy a hőmérséklet emelkedik, és a szervezet egyre inkább kimerül, csökkenteni kell az óránkénti kalóriabevitelt (a szervezet több kalóriát tud feldolgozni hideg időben, mint melegben), miközben növeli a folyadék- és elektrolitbevitelt. Ezek az eltérő igények könnyen kielégíthetők, ha külön üzemanyagokat használsz. Nyilvánvaló, hogy ezeket a változó követelményeket nem tudod kezelni egy minden az egyben üzemanyagpalackkal.

 

 

 

 

 

Înapoi
Redirecţiona

cometariu

Vă rugăm să rețineți că comentariile trebuie aprobate înainte de a putea fi publicate.

Multumesc pentru abonare!

Această adresă de email este deja înregistrată!

Cumpărați aspectul

Alege dintre variante!

Editați versiunea
Back In Stock Notification
Termeni si Conditii Generale
this is just a warning
Log in