Powered by Smartsupp
Sari la conținut

+36 70 426 8841 | support@hammer-nutrition.hu

Hammer Blog

Akár 30%~al csökkenthető a koleszterinszint

Akár 30%~al csökkenthető a koleszterinszint

Nem csoda, hogy sokan összezavarodnak a koleszterinről szóló írásoktól, mivel az emberi egészség számos aspektusához szükséges, miközben sok negatív egészségügyi következménnyel is jár. Például, ha végzünk egy közvélemény-kutatást a koleszterinnel kapcsolatban, azt gyanítjuk, hogy a legtöbb ember inkább a "negatív" vélemény felé hajlik a "pozitív" helyett.

Koleszterin pozitívumok

Számos szerepe miatt a koleszterin elengedhetetlen. Szükséges:

  • Az összes testi szteroid hormon képződéséhez
  • Egészséges agyműködéshez
  • A mielinhüvely működéséhez, amely körülveszi és védi az idegsejteket, amik elsősorban az információtovábbításban vesznek részt elektromos és kémiai jeleken keresztül
  • Antioxidáns támogatást nyújt
  • Segít a túlzott stressz leküzdésében

Koleszterin negativumok

Számos negatív egészségügyi következmények mellett a túlzott koleszterin a következők fokozott kockázatával jár:

  • Az érelmeszesedés a plakk felhalmozódása az artériák falán, ami akadályozza az optimális véráramlást
  • Hipertónia (más néven magas vérnyomás)
  • Az epekövek szilárd anyagcsomók, amelyek az epehólyagban képződnek, és súlyos hasi fájdalmat okozhatnak
  • Az életkorral összefüggő makuladegeneráció, a központi látást érintő betegség, a súlyos látásvesztés leggyakoribb oka
  • Prosztata rák

Kérdés: 

Mi növeli túlzottan a koleszterin szintet?

Válasz: 

A túlzott mennyiségű koleszterintermelés genetikailag öröklődik, viszont a transzzsírok fogyasztása egyértelműen a fő bűnös. Más típusú zsírokkal ellentétben a transzzsírok nem nélkülözhetetlenek az élethez, fogyasztásuk nem ajánlott. A transzzsírok szinte minden feldolgozott élelmiszerben megtalálhatók, beleértve a gyorséttermek ételeit, rágcsálnivalókat, sült ételeket és pékárukat.

Ezenkívül úgy gondolják, hogy azok az emberek, akik nagy mennyiségben fogyasztanak állati eredetű telített zsírokat és csak minimális mennyiségű növényi táplálékot vesznek magukhoz, magasabb koleszterinszinttel rendelkeznek, mint azok, akiknek étrendje bőséges mennyiségű friss gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz.

Hogyan lehet jelentősen csökkenteni a koleszterinszintet… akár 30%-kal? 

1) Először is: megfelelő étrenddel.  

A legfontosabb az étrenddel való foglalkozás és a táplálkozási hibák kijavítàsa, elsősorban az omega-6 zsírsavak túlzott bevitelének csökkentése. Az oxidált vérkoleszterin a szív- és érrendszeri betegségekhez kapcsolódik, a túlzott linolsav (LA) pedig a koleszterin oxidációját okozza. A linolsav egy esszenciális omega-6 zsírsav, és bár szükséges az emberi egészséghez, túlzott mennyiségben számos egészségügyi rendellenességet okoz, köztük a korábban említett oxidált vérkoleszterin problémáját.

Ezzel szemben az omega-3 zsírsavak – a halakban található EPA és DHA, valamint a növényi eredetű alfa-linolénsav (ALA) – számos egészségügyi előnnyel járnak. Az omega-6 és omega-3 ajánlott aránya 4:1; azonban a legtöbb ember étrendje 20:1 (vagy magasabb) omega-6 és omega-3 arányt tartalmaz, ami sokkal magasabb, mint amihez az emberek genetikailag alkalmazkodtak, és ez az arány nagymértékben felelős a túl sok koleszterinért.

Az elsődleges bűnös az omega-6?

A növényi olajoknak nevezett iparilag feldolgozott magolajok fokozott használata és fogyasztása káros.  

A téma egyik szakértője, Dr. Chris Knobbe kijelenti, hogy ezek az iparilag feldolgozott magolajok „motorozzák az oxidációt.  Prooxidatívak, gyulladást előidézőek és mérgezőek, de mindezek közül az oxidáció a legbűnösebb. Ez messze a legrosszabb."

A szív- és érrendszeri kutató, Dr. James DiNicolantonio ezeket az omega-6 magolajokat „a szívkoszorúér-betegség előidézőjeként” említi.  

Összefoglalva:

Az Omega-6 többszörösen telítetlen zsírsav. A linolsav fogyasztása drámaian megnőtt a nyugati világban, elsősorban a növényi olajok miatt. Számos bizonyíték van arra vonatkozólag, hogy az omega-6 többszörösen telítetlen zsír linolsav elősegíti az oxidatív stresszt, az oxidált LDL-t (a "rossz" koleszterint), a krónikus, gyulladást és az érelmeszesedést.  Ezen túlmenően, az omega-6 valószínűleg a CHD (koszorúér-betegség) okozója az étrendben, különösen, ha ipari magolajként fogyasztják, amelyet általában növényi olajoknak neveznek.

Ahhoz, hogy helyreállítsuk a megfelelő egyensúlyt az omega-6 és az omega-3 között – ami segít megvédeni a súlyos következményektől és visszavezet minket egy sokkal egészségesebb állapotba –, nagymértékben csökkentenünk kell vagy teljesen meg kell szüntetnünk a következő olajok fogyasztását:

  • Repceolaj
  • Kukoricaolaj
  • Gyapotmagolaj
  • Szőlőmag olaj
  • Mogyoró olaj
  • Rizs korpa olaj
  • Sáfrányolaj
  • Szójaolaj
  • Napraforgóolaj

Fontos emlékeznünk arra, hogy ezek a magasan feldolgozott magolajok többnyire nem csak olaj formájában, hanem feldolgozott/gyorsételekben is megtalálhatók, ezért arra is törekednünk kell, hogy ezeket az étrendünkből kiiktassuk.  Dr. Catherine Shanahan kijelenti: "A növényi olaj minden más összetevőnél jobban teszi a "szemetet" a gyorsételekbe.

2) Következetes gyakorlat.  

A beszámolók szerint az élsportolók lipidprofilja hasonló a fiatal felnőttekéhez, így csökken a szívbetegség kockázata. Egy tanulmány 61 élsportoló és 51 túlsúlyos, mozgásszegény férfi edzésének hatásait hasonlította össze. Az eredmények:

  • A plazma nagy sűrűségű lipoprotein koleszterin (HDL-C, a „jó” koleszterin) koncentrációja 42%-kal magasabb volt az élsportolóknál, mint a túlsúlyos, mozgásszegény férfiak esetében.
  • A triglicerid (TG) koncentráció 51%-kal alacsonyabb volt az élsportolóknál, mint a túlsúlyos férfiak esetén. 
  • A plazma alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterin (LDL-C, a „rossz” koleszterin) szintje 9%-kal alacsonyabb volt a élsportolóknál, mint a túlsúlyos, mozgásszegény férfiak esetén.

Ezenkívül az American College of Sports Medicine végérvényesen kijelenti:

Az állóképességi edzés segíthet fenntartani és javítani a szív- és érrendszeri funkciók különböző aspektusait, és fokozhatja a szubmaximális teljesítményt.  Fontos, hogy a betegségekhez kapcsolódó kockázati tényezők (szívbetegség, cukorbetegség stb.) csökkenése javítja az egészségi állapotot és hozzájárul a várható élettartam növekedéséhez.

3) Táplálék-kiegészítők

A kutatások szerint számos tápanyag segít csökkenteni a megemelkedett koleszterinszintet. 

Ezek a következők:

  • Koenzim Q10 és trimetilglicin – Race Caps Supreme
  • Acetil-l-karnitin – Mito Caps
  • Eikozapentaénsav (EPA) és dokozahexaénsav (DHA) – Enduromega
  • Bifidobacteria longum és Lactobacillus acidophilus – Digest Caps
  • B3-, B5-, B6- és C-vitamin, valamint magnézium és króm ásványi anyagok – Prémium Insurance Caps
  • C-vitamin – Endurance C
  • Magnézium – Essential Mg, Premium Insurance Caps, Endurolytes termékek, HEED, Recoverite
  • Chromium – Chromemate, Premium Insurance Caps, HEED, Sustained Energy, Perpetuem, Recoverite
  • Szója – Szójaprotein, Sustained Energy, Perpetuem
  • Gamma-tokoferolok és tokotrienolok – AO Booster

Következtetés

A következetes testmozgás, az optimális étrendválasztás és a táplálékkiegészítés kombinációja 8%-ról akár 30%-ra csökkentheti a koleszterinszintet. Ezen túlmenően, a rendszeres testmozgás mellett, a növényi táplálék étrendről kimutatták, hogy jelentősen csökkenti a megemelkedett koleszterinszintet. Az egyes Hammer Nutrition termékekben található tápanyagok szintén segítenek ebben.

Înapoi
Redirecţiona

cometariu

Vă rugăm să rețineți că comentariile trebuie aprobate înainte de a putea fi publicate.

Multumesc pentru abonare!

Această adresă de email este deja înregistrată!

Cumpărați aspectul

Alege dintre variante!

Editați versiunea
Back In Stock Notification
Termeni si Conditii Generale
this is just a warning
Log in