Powered by Smartsupp
Sari la conținut

+36 70 426 8841 | support@hammer-nutrition.hu

Hammer Blog

Kerüld el a leégést!

Kerüld el a leégést!

Mi okozza a napégést? Hogyan védekezhetünk ellene sikeresen? Kerüld el a kényszerpihenőt és a kellemetlen tüneteket!

 

Megérkeztek azok a napok és hetek, amelyeket csak úgy emlegetünk, hogy kánikula. Ha nem vesszük elég komolyan ezeket az erős napsugárzással és magas hőmérséklettel járó időszakokat, akkor nemcsak apró kellemetlenségeket okozhatnak. Melyek ezek? Hogyan védekezhetünk ellenük és mit tehetünk akkor, ha már megtörtént a baj? A következőkben a mindenki számára ismerős napégéssel fogunk foglalkozni.

 

Égés?

A napégés egy közeli ismerős az állóképességi sportolók, kerékpárosok, futók körében, akik edzéseik és versenyeik jelentős részét a szabad ég alatt töltik. A napégés okozója a napból érkező ultraibolya-sugárzás (UV-sugárzás), amelynek 3 fajtájából (UV-A, UV-B és UV-C) legfőképpen az UV-B sugárzás felelős a bőr ezen sérüléséért. A napégés nem más, mint a bőr gyulladásos reakciója, amit az ultraibolya sugárzás okoz és az esetek döntő többségében a bőr külső rétegét érinti.

 

Megégtem?

A napégés tünetei nagyban függenek attól, hogy milyen hosszan és milyen erős sugárzásnak volt kitéve a bőr, azonban mindegyiket nagyon egyszerű felismerni,

Az elsődleges tünetek közé tartozik az érzékeny, kipirosodott, kivörösödött, duzzadt, húzódó bőr, amelynek érintése meleg érzetű. Súlyosabb esetekben az égés hólyagosodással is járhat és a bőrön található tünetek mellett tapasztalható akár rosszullét, hányinger és hányás, láz vagy hidegrázás is.

A napégés jelei általában 6-24 órán belül jelentkeznek, de az égés súlyosságától függően akár hamarabb is. Amennyiben súlyosabbak a tünetek vagy a test nagy felületét érinti az égés, ajánlatos orvoshoz fordulni.

 

Ha a megégett bőrünkön az enyhébb és leggyakoribb tüneteket tapasztaljuk, testünk egy pár nap alatt önmagától regenerálódik. Fontos, hogy ezalatt ne tegyük ki a bőrfelületet további erős napsugárzásnak. A tünetek enyhítésében és a gyógyulás gyorsításában mi magunk is segíthetjük szervezetünket az alábbiakkal:

  • Langyos, hűs vizes zuhanyzással, alacsony nyomáson, akár naponta többször.
  • Sok folyadék fogyasztásával. Ezt bőrégéstől függetlenül is erősen ajánljuk!
  • A kimondottan erre a célra kapható hűsítő krémek, zselék használatával.

 

Kerüljük el!

Mit tehetünk, ha szeretnénk elkerülni a napégéssel járó kellemetlenségeket, amelyek könnyen felboríthatják az edzéstervünket? A napégés kialakulása több faktortól is függ. Számít a bőrtípus, vagyis a bőr világossága és az UV-sugárzás mértéke, valamint a kitettség időtartama. Minél világosabb valakinek a bőre, annál könnyebben és hamarabb károsodhat. Előfordulhat, hogy egy világos bőrű ember számára, magas ultraibolya sugárzás esetén akár 20-30 perc is leégést eredményez.

 

Nem kell azonban megvárnunk a leégést (sőt!), tegyünk óvintézkedéseket, amelyek segítenek elkerülni a kellemetlenségeket!

  • A legfontosabb, hogy használjunk fényvédő krémeket! Ezek megfelelő védelmet biztosítanak a napsugárzással szemben.

 

FAKTOR: a fényvédő krémek faktorszáma (SPF) alapján meghatározhatjuk, hogy mennyivel több időt tölthetünk a napon a használatukkal. Például, ha fényvédő nélkül 10 percet tölthetünk a napon leégés nélkül, akkor egy harmincas faktorszámú krémet használva ez az időtartam 300 percre nő.

 

  • Minden testrészt megfelelően kenjünk be, amit közvetlen napsugárzás érhet, körülbelül 20-30 perccel azelőtt, hogy a szabadba megyünk. Figyelembe véve a sport közbeni izzadást, folyamatosan pótoljuk a bőrön a fényvédő krémet!
  • Ha lehetséges, akkor a sporttevékenységeket ne délelőtt 11 és délután 3 óra közé időzítsük, amikor a napsugárzás a legerősebb.
  • Részesítsük előnyben a világos ruhákat, mezeket, sapkákat. Kipróbálhatjuk az UV szűrős sportruhákat is. Ebben az esetben a ruha UPF értékét kell figyelnünk. A 30-49 UPF értékkel rendelkező ruhák már megfelelő védelmet nyújtanak az ultraibolya sugarak ellen, ha viszont biztosra szeretnénk menni, keressük a címkén az 50-es értéket. Az ilyen ruházat már az UV sugarak 98 százalékát kiszűri!

 

Ne vedd félvállról!

Következő bejegyzésünkben bemutatjuk, mire kell még figyelni az extrém meleg napokon, de addig is hidratálj megfelelően és ne feledkezz meg a bőröd megfelelő védelméről az UV sugárzás ellen!

Beate képe a Pixabay -ről töltöttük le.

Înapoi
Redirecţiona

cometariu

Vă rugăm să rețineți că comentariile trebuie aprobate înainte de a putea fi publicate.

Multumesc pentru abonare!

Această adresă de email este deja înregistrată!

Cumpărați aspectul

Alege dintre variante!

Editați versiunea
Back In Stock Notification
Termeni si Conditii Generale
this is just a warning
Log in