Powered by Smartsupp
Ugrás a tartalomra

+36 70 426 8841 | support@hammer-nutrition.hu

Hammer Blog

Kényelmes megoldás: Minden egyben!

Kényelmes megoldás: Minden egyben!

Írta: Brian Frank

 

Amikor arról kell dönteni, hogy mi a legjobb módja a folyadék-, kalória- és elektrolitfogyasztásnak hosszabb edzés (2+ óra) során, talán te is azon sportolók közé tartozol, akik azt gondolják: „Mindent akarok egy üvegben”, mert kényelmesnek hangzik és azt jelenti, hogy kerékpározás vagy futás közben nem kell az üzemanyag fogyasztásra gondolni. Nem meglepő, hogy ezt a látszólag logikus megközelítést erősen ösztönözték a „mindent az egyben” üzemanyag-termékeket értékesítő cégek. Folyamatosan hangoztatják a „minden-az-egyben” üzemanyagtermékük „kényelmét” – „csak idd meg ezt, és már készen is állsz” – mondják. Az én megközelítésem ezt a témát illetően 180 fokkal ellentétes. Én személy szerint úgy gondolom, hogy a leghatékonyabb üzemanyag-fogyasztás a folyadék (víz), a kalóriák és az elektrolitok külön, egymástól független bevitele.

 

Miután elolvastad az okfejtésemet, azt hiszem, egyetértesz azzal, hogy a három külön történő üzemanyag-ellátás, szemben azzal, hogy mindent egy „kulacsba dobunk”, valójában a leglogikusabb megközelítés, és garantálja a lehető legjobb eredményt a feltételek teljes spektrumában. Ezek olyan alkalmazások, amelyekkel 3, 6, 12 vagy több órás folyamatos edzés során találkozhatsz.

A probléma a folyadék, a kalóriák és az elektrolitok egy kulacsba való kombinálásával az, hogy csak nagyon szűk hőmérsékletű, időtartamú és intenzitású helyzetekben elégíti ki a szervezet szükségleteit.

Álláspontomat egy egysebességes kerékpár és egy 22 sebességes országúti kerékpár analógiájával illusztrálom. Az egysebességes kerékpár a minden az egyben üzemanyag-ellátást képviseli. Ez az analógia kizárja közületek azokat, akik egysebességes kerékpárokon közlekednek a további kihívás miatt – itt csak a hatékonyságról és a maximális sebességről/minimális időről beszélünk A pontból B pontba. Ez az egysebességes kerékpár viszonylag sík felületeken és 70 és 100 ford./perc közötti fordulatszámon kiválóan működik. De mi történik, ha meredek emelkedőkkel vagy hosszú ereszkedésekkel találkozol? Ez azt fogja eredményezni, hogy felfelé sétálsz a kerékpárral, és lefelé gurulsz az egyetlen fokozatnak köszönhetően.

 

Ugyanez a helyzet a minden az egyben üzemanyaggal. Az egysebességes kerékpárok menők, de a legtöbbünk számára meglehetősen korlátozott vonzerejük van, és biztosan nem a mi választásunk lenne, ha csak egy kerékpárra korlátozódnánk. Ugyanez vonatkozik a „minden az egyben” üzemanyagpalackra is – korlátozottan vonzó tényezővel rendelkezik, és semmiképpen sem szeretném azt, hogy az egész versenyem ezen múljon.

Tehát, hacsak nem mindig ugyanazon a hőmérsékleten és páratartalom mellett (plusz-mínusz öt fok és 5%) edzel az elejétől a végéig, legfeljebb 2-3 órán keresztül, a minden az egyben formula nem fog beválni. 

 

Most nézzük a 22 sebességes kerékpárt. Sebességváltást végezhetsz, hogy bármihez tudj alkalmazkodni – a rövid, meredek emelkedőktől a hosszú, csiszolós emelkedőkig vagy a hosszú fokozatos ereszkedésekig –, és továbbra is fenntartja a maximális hatékonyságot és tempót.

Így ugyanazokkal a képességekkel rendelkezhetsz, mint mikor egymástól függetlenül kezeled a folyadékot, a kalóriákat és az elektrolitokat, és képes vagy a körülmények változásával ezeket korrigálni.

Az üzemanyagok szétválasztása által nyújtott rugalmasság a hosszan tartó edzés során kulcsfontosságú, mivel a hőmérséklet, a páratartalom, a terep és a tempó kétségtelenül jelentősen változik a kezdés és a befejezés között.

 

Hogy a koncepciót megértsük, vegyünk egy tipikus triatlont, vagy egy hosszú terep versenyt vagy hasonlókat – vagy akár 6-24 óra folyamatos edzést. Ezek az események a kora reggeli órákban kezdődnek, amikor szép és hűvös van, és a nap legmelegebb részében folytatódnak, és néha visszamennek a hűvös hőmérsékletre. Ilyenkor 20-30 fokos eltérések lehetnek. Az első néhány órában, amikor még hűvös van, a kalóriabevitelnek az optimális szinten kell lennie (nálam ez 130-150 kalória óránként), miközben a folyadékbevitel jóval a maximum alatt lesz, és az elektrolitszükséglet minimális. Azonban, ahogy a hőmérséklet emelkedik, és a szervezet egyre inkább kimerül, csökkenteni kell az óránkénti kalóriabevitelt (a szervezet több kalóriát tud feldolgozni hideg időben, mint melegben), miközben növeli a folyadék- és elektrolitbevitelt. Ezek az eltérő igények könnyen kielégíthetők, ha külön üzemanyagokat használsz. Nyilvánvaló, hogy ezeket a változó követelményeket nem tudod kezelni egy minden az egyben üzemanyagpalackkal.

 

 

 

 

 

Vissza
Előre

Hozzászólás

Kérjük, vedd figyelembe, hogy a megjegyzéseket a közzététel előtt jóvá kell hagyni.

Köszönjük a feliratkozást!

Ez az e-mail cím már regisztrálva van!

Shop the look

Válassz a lehetőségek közül!

Változat szerkesztése
Back In Stock Notification
hozzáadva a kosaradhoz
Általános Szerződési Feltételek
this is just a warning
Bejelentkezés